Vedtatt i generalforsamling 24 mars 2010
Endret i generalforsamling 4 April 2016
Samt informativt tillegg til §9 28 Mars 2017
Foreningens - navn er: Eid Vel.
- org.nummer: 994 929 305
Velforeningens formål er å ivareta og fremme medlemmenes felles interesser knyttet til området, definert i § 3, herunder å forvalte og stå for den daglige driften av felles eiendom / areal, til det beste for området.
Velforeningen kan ikke oppløses.
For å sikre økonomi til å ivareta dette benyttes pliktig medlemskap i velforeningen og innkreving av velavgift. (Jfr. § 9 - Medlemskap)
Foreningen kan ta opp alle saker som er egnet til å fremme disse formål, deriblant inngå samarbeide med andre foreninger eller institusjoner i saker av felles interesse.
Foreningen er partipolitisk og religiøst uavhengig.
Foreningen skal være medlem av Norges Velforbund eller tilsvarende.
Boligområdet avgrenses av Skaugenveien i nord, Vinkelveien i øst, kommunal gang og sykkelsti mot Eid skole i syd, og grense mot Askim Bygdemuseum i vest. I tillegg er 2 garasjeanlegg, med parkering inkludert. (Jfr. Reguleringskart side 7).
Boligfeltet består av 68 boenheter, fordelt på 34 tomannsboliger. Adressene Avstikkeren 1A/B-19A/B og Skaugenveien oddetallsrekken 1A/B-29A/B utgjør disse boenhetene.
Hver boenhet eier sin bolig med medfølgende tomt, i henhold til vedlagte reguleringskart for området. Hver boenhet har også en tinglyst bruksrett av 1 garasjeplass i fellesgarasjeanlegget.
Hovedgatene Avstikkeren og Skaugenveien, samt gang og sykkelsti mellom Skaugenveien og kommunens skoleområde ved Eid skole, er kommunale. Alt annet areal innenfor boligområdet, stikkveier (50/588, 50/889, 50/593, 50/594), lekeplasser (50/590, 50/592, 50/596), parkeringsplasser/garasjeanlegg (50/585, 50/586) og friareal (50/587, 50/591) som ikke tilhører den enkeltes tomt, er velforeningens eiendom og ansvar. Likeledes tilhører utstyr på lekeplassene og friarealene velforeningen.
Foreningen er en selveiende og frittstående juridisk person med upersonlig og begrenset ansvar for gjeld.
Velforeningens øverste myndighet er generalforsamlingen. Ordinær generalforsamling skal avholdes årlig i mars måned. Tid og sted bestemmes av styret, og innkalling til generalforsamling sendes alle medlemmene senest 2 uker før fastsatt møtedato.
Innkallingen skal inneholde:
Dagsorden
Årsberetning fra styret.
Regnskap.
Budsjettforslag og forslag til vel-avgiftens størrelse.
Innkomne forslag, som skal opp til votering.
Forslag fra valgkomité.
Saker som ønskes behandlet og votert over i generalforsamlingen i mars må leveres skriftlig til styret innen utgangen av desember året før. Generalforsamlingen kan bare behandle og votere over saker som er, innkommet til styret rettidig og satt opp på innkallingen.
Alle foreningens medlemmer har adgang til generalforsamlingen. Hver boenhet har 1 stemme, og stemmegiving kan skje ved skriftlig, datert og signert, fullmakt. For at generalforsamlingen skal være beslutningsdyktig, må det avgis minst 15 gyldige stemmer. Ved votering kreves det alminnelig flertall for at vedtaket skal være gyldig.
Styret kan i særdeles viktige saker kreve at det innhentes skriftlige stemmer / forhånd-stemmer fra de medlemmene som ikke møter i generalforsamlingen. Særdeles viktige saker kan være store investeringer i felleseiendeler. Saksframlegget, med forslag til vedtak, skal i den type saker brukes som stemmeseddel, og signeres av det enkelte medlem. Dermed skal det foreligge 68 stemmer som skal legges til grunn ved voteringen, og voteringen kan derfor foretas i etterkant av generalforsamlingen gjennom opptelling av alle stemmene. I slike saker kreves det 2/3 flertall for at vedtaket skal være gyldig.
Ved votering i saker med flere enn 2 alternativer, og ingen av alternativene oppnår et alminnelig flertall foretas ny votering mellom de to alternativene som har fått flest stemmer i første voteringsrunde.
Ved enhver votering, der voteringen resulterer i stemmelikhet, har styrets leder, eller dennes stedfortreder, dobbel-stemme.
Ekstraordinært generalforsamling skal avholdes når styret finner det påkrevet, eller dersom et felles skriftlig krav, om saksbehandling av en eller flere saker, fra minst 10 medlemmer er overlevert styret. Innkalling og avvikling følger samme prosedyre som ved ordinær generalforsamling jfr. § 5 Generalforsamling. Innkallingsfristen er minst 2 uker.
Ved ordinær generalforsamling skal styret legge frem følgende dagsorden:
Konstituering v/styrets leder og valg av dirigent.
Valg av referent.
Valg av tellekorps 2 personer.
Valg av 2 protokoll-underskrivere.
Behandle - Årsberetning fra styret.
Behandle og godkjenne - Revisors beretning og Regnskap.
Behandle og vedta - Vel-avgiftens størrelse.
Behandle og vedta - Budsjett.
Behandle og vedta - Årets dugnad.
Behandle - Innkomne saker.
Foreta valg av:
● Leder – for 2 år / Økonomiansvarlig – for 2 år
● 1 styremedlem – for 2 år / 2. styremedlem – for 2 år
● 2 varamedlemmer – for 1 år
● 2 revisorer – for 1 år
● 2 personer til valgkomité – for 1 år
Avslutte.
Ved valg av styre, skal det søkes å sikre en 2 år kontinuitet. (Jfr. § 11 Valg)
Velforeningen ledes av et styre, som er foreningens øverste myndighet mellom generalforsamlingene. Styremedlemmene skal velges blant medlemmene i foreningen. Økonomiansvarlig har også funksjonen som nestleder, og trer inn som leder i leders fravær.
Styret skal forestå den alminnelige forvaltning av foreningen, og ivareta stedets interesser som et hørings- og samarbeidsorgan overfor kommunale og andre offentlige instanser.
Styret skal forvalte velforeningens eiendeler/eiendom, føre kontrol med foreningens økonomi, være foreningens ansikt utad og etter beste evne søke å oppfylle foreningens formål etter gjeldende vedtekter.
Styret skal også sørge for at foreningen er forsvarlig forsikret ut fra de verdier foreningen har og den virksomhet som drives.
”Retningslinjer for Styret i Eid Vel” regulerer styrets arbeidsoppgaver og rutiner, og gjennom egne ”Stillingsbeskrivelser” så reguleres det enkelte styremedlems arbeidsoppgaver og ansvars/myndighetsområde, slik at en jevn arbeidsfordeling i styret sikres.
Styret har disposisjonsrett over velforeningens midler til alminnelige administrative formål og rett til å bevilge beløp til gjennomføring av vedtak i generalforsamlingen, og som er innenfor vedtatte budsjettrammer. Leder i styret og Økonomiansvarlig (Nestleder i styret) har Prokura hver for seg alene. Kontantuttak kan kun foretas av leder og Økonomiansvarlig sammen.
Alle medlemmene har rett til innsyn i protokollene fra styremøtene. Innsyn kan nektes av styret i enkeltsaker, dersom hensynet til tredjeperson tilsier det, eller dersom styret kan dokumentere det å være til foreningens beste. Utover dette har medlemmene ikke rett til løpende innsyn i styrets arbeid mellom generalforsamlingene.
Fastsettelse av en eventuell godtgjørelse til styremedlemmene, for vervene de innehar, gjøres i generalforsamling.
Enhver boenhet innenfor boligområdet, med adresse som definert i § 3, er forpliktet til medlemskap i velforeningen for området. Eier av boenheten vil normalt være medlem, men ved flere eiere av samme boenhet, må en av disse være registrert som juridisk medlem av velforeningen. Dette innebærer at velforeningen har 68 stemmeberettigede medlemmer til generalforsamling.
Det pliktige medlemskapet er uoppsigelig og følger av tinglyst heftelse på eiendommen.
Eierne og deres rettsetterfølgere er pliktige til å være medlem av foreningen, samt på en lojal måte følge de til enhver tid gjeldende vedtekter og vedtak fra styret og general forsamlingen, gjennom å betale en årlig vel-avgift og å delta i nødvendig finansiering av foreningens oppgaver, samt delta på en årlig dugnad.
(Utdrag av tinglyst pengeheftelse dokument 1772)
Dugnad, det at alle boenhetene er representert i det praktiske arbeidet, skal benyttes for årlig renhold, rydding samt vedlikehold av fellesarealet. Alternativt kan styret kjøpe tjenestene fra eksterne tilbydere og fordele de kostnadene dette medfører på de som ikke deltar ved dugnaden. Styret kan godkjenne forfall etter henvendelse fra boenheten.
Styret kan innrømme en reduksjon i velavgiften for de boenhetene som er med på dugnaden, og har kvittert på en oversikt over deltakerne. Styret fastsetter størrelsen på denne reduksjonen, og krediterer boenheten ved neste fakturering for beløpet. Dato for årlig dugnad vedtas i generalforsamling.
Ved eiendomsoverdragelse skal styret meddeles om kjøpers navn og adresse. Den nye eiers plikter og rettigheter inntrer fra og med overtagelsen av eiendommen. Styret skal, ved eiendomsoverdragelse, sørge for at ny eier blir overlevert en mappe som inneholder all relevant informasjon vedrørende vedtekter, reglement ”Ordensregler ved Eid Vel velforening” og reglement ”Trafikk, kjøring og parkering ved Eid Vel boligområde”.
Generalforsamlingen fastsetter til enhver tid medlemskontingenten / velavgiften, gjennom godkjenning av neste års budsjett, slik at den dekker de nødvendige utgifter som følger av foreningens formål, drift og ansvar.
Velavgiften kan justeres for prisstigning, når annen endring ikke foretas. Velavgiften kreves inn av styret i 1 eller flere terminer, i henhold til egne ”Retningslinjer for regnskap og økonomistyring”, og skal betales innen fastsatt frist. Ved for sen, eller manglende betaling, kan styret ilegge purreomkostninger og forsinkelsesrente iht lov av 17. Des 1976 nr.100. (Forsinkelsesrenteloven).
Ved eiendomsoverdragelse skal eventuell gjeld overfor foreningen betales i sin helhet før overdragelsen finner sted.
Valg av styre foretas i ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, etter forslag fra valgkomité. Motkandidater kan foreslås i generalforsamlingen, og skal da inngå i voteringen. Valg foregår skriftlig når mer en et forslag, eller når en eller flere i generalforsamlingen forlanger det.
Ved valg av styre, skal det søkes å sikre en 2 år kontinuitet gjennom at det, i den årlige generalforsamlingen 1. år velges leder og 1. styremedlem for 2 år, og i generalforsamling 2. år velges Økonomiansvarlig og 2. styremedlem for 2 år. Varmedlemmer, revisorer og valgkomité velges for et år.
Samtlige kan gjenvelges.
Velforeningen har ikke lovpålagt regnskapsplikt. Etter regnskapsloven § 1-2 nr 7 har ikke-økonomiske foreninger regnskapsplikt kun dersom foreningen har ”eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller flere enn 20 ansatte”.
Uansett om foreningen ikke er forpliktet til å føre regnskap etter regnskapsloven, så skal styret føre et fullstendig regnskap over foreningens inntekter og utgifter, i henhold til egne ”Retningslinjer for regnskap og økonomistyring”.
Regnskapsåret går fra 1. mars – 28/29. februar følgende år.
Avsluttet årsregnskap skal revideres før det legges frem for godkjenning i årlig ordinær generalforsamling.
Økonomiansvarlig og leder disponerer velets bankkonti, sammen.
For å foreta endringer i disposisjonsretten skal begge signere dokumentet i banken. Dersom den ene er indisponibel, så kan den andre foreta endringen etter at et flertall i styret har fattet vedtak om dette. Skulle begge være indisponible, vil 50 % av styret kunne foreta endringen. Utover dette må det innkalles til ekstraordinær generalforsamling for å velge nytt styre
Boligområdet som inngår i Eid Vel velforening er et bilfritt område, uten motorisert gjennomgangstrafikk. Nødvendig trafikk, som utrykningskjøretøyer under utrykning, varetransport og transport av eller for personer med funksjonshemming, samt ferdsel til og fra egen biloppstillingsplass, tillates.
Området ligger innenfor en offentlig hjemlet 30 km/t sone.
Trafikkbildet, inklusive parkering, er regulert gjennom privatrettslig skilting, merking og håndeheving.
Det henvises til et eget reglement, ”Trafikk, kjøring og parkering ved Eid Vel boligområde”. Dette reglementet vedtas i generalforsamling med 2/3 flertall, og styret har myndighet til å håndheve reglementet gjennom å benytte eksterne leverandører av den type tjenester.
Enhver fremtidig endring av reglementet ”Trafikk, kjøring og parkering ved Eid Vel boligområde” skal vedtas i generalforsamling.
Eid Vel er et boligområde, og enhver skal ta hensyn til naboenes rett til å bo i et rolig etablert område. Det skal tas spesielle hensyn i tidsrommet 23:00 – 07:00, med henblikk på motorisert ferdsel, støy, bråk og høy musikk.
Det henvises til et eget, mer detaljert reglement, ”Ordensregler ved Eid Vel velforening”.
Dette reglementet vedtas i generalforsamling med 2/3 flertall, og enhver fremtidig endring av dette reglementet skal vedtas i generalforsamling.
Hver boenhet er tilkoblet kabel-anlegg for formidling av digital kabel-tv, radio, bredbånd og telefoni. Utstyret tilhører velforeningen, og enhver reparasjon / modifisering av dette skal kun foretas av kvalifisert personell. Det påhviler hver boenhet, gjennom velforeningen, et økonomisk ansvar for fremtidig vedlikehold og nødvendig oppgradering, begrenset til det fysiske linjenettet, med kobling-skap/-bokser, kabler og kontakter.
Velforeningen har ingen begrensninger med henblikk på utvendige antenner, tilhørende den enkelte boenhet, så lenge de holdes innenfor boenhetens tomteareal. Velforeningen kan inngå kollektive avtaler om signalkjøp / abonnement, med tanke på gunstige kostnader, for alle eller en gruppe av medlemmene som ønsker slik avtale. Kostnadene ved en slik kollektiv avtale betales av velforeningen, som fordeler kostnaden og fakturerer medlemmene som inngår i avtalen. Det vises til ”Retningslinjer for regnskap og økonomistyring”, som beskriver dette mer i detalj.
Innenfor området finnes 2 felles/friareal områder og 3 lekeplasser. Disse områdene skal vedlikeholdes på en forsvarlig måte, sikkerhetsmessig og estetisk. Lekeplassene skal til enhver tid være vedlikeholdt og tilpasset lovverk som regulerer dette. (Jfr. Produktkontroll loven (Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester - juni 1976) med hovedvekt på pkt. 1.3 Forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr (juni 1996) og 1.4 Felleseuropeisk standard - NS-EN 1176. 1-7 og 1177 (Gjelder fra mai 1998).
Stikkveier og parkeringsplasser skal søkes å holdes på et kvalitetsnivå med god standard. Skader i veidekket, eller andre faktorer tilknyttet vei og parkeringsanleggene, som er en sikkerhetsrisiko skal utbedres innen 14 dager fra rapporteringstidspunktet. Annet vedlikehold legges inn i budsjett, og vedtas i generalforsamling med alminnelig flertall.
Garasjeanleggene er foreningen eiendom, og skal holdes i en forsvarlig stand. Vedlikeholdskostnader er et felles ansvar, og skal dekkes inn i velavgift eller ved egen finansieringsplan, der kostnaden kreves inn som ekstraordinær velavgift. Ved større reparasjoner eller nybygg skal styret innhente tilbud, utarbeide økonomi og framdriftsplaner som legges fram i generalforsamling. (Jfr. § 10 Kontingent / Velavgift).
Kostnaden ved strømforbruket i garasjeanleggene som går til inn-/ut-vendig belysning dekkes via velavgift. Dersom garasjeplassen er utstyrt med el-uttak skal dette kobles via egen strømmåler, som avleses årlig i desember måned. Dersom el-stikk fra flere garasjeplasser er koblet via samme strømmåler fordeles forbruket likt på alle som er tilkoblet strømmåleren. Styret fakturerer deretter disponent av garasjeplassen(e) for el forbruket med KwH gjennomsnitt-kostpris gjennom året fra kraftleverandøren.
Vedtektsendringer krever 2/3 flertall av det totale antallet medlemmer (68), og kan vedtas i ordinær eller ekstraordinær generalforsamling. Votering foretas som beskrevet i, § 5 Generalforsamling, avsnitt ”særdeles viktige saker ...”.
Endringene trer i kraft umiddelbart, dersom generalforsamlingen ikke har besluttet noe annet.
Endringer i vedtektene kan ikke ha tilbakevirkende kraft